Samoładujący napęd hybrydowy Toyoty zapewnia dużo większy zasięg na jednym tankowaniu niż napęd konwencjonalny czy elektryczny, ponieważ nawet 77% czasu jazdy może korzystać z trybu elektrycznego. Poruszając się z niższą prędkością, np. drogami osiedlowymi lub w korku, kilka kilometrów można pokonać wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym, w ogóle nie zużywając paliwa. Natomiast kiedy jedziemy dynamiczniej, działają oba silniki – elektryczny i spalinowy – co w rezultacie umożliwia przejechanie dłuższego odcinka, gdyż samochód zużywa mniej benzyny.
Jakie są najczęściej zadawane pytania na temat hybryd?
Fakty i mity na temat hybryd
Wręcz przeciwnie, wizyty na stacjach benzynowych są rzadsze, a koszty za paliwo znacznie niższe.
Oczywiście, że nie. Jazda pełną hybrydą Toyoty w mieście umożliwia poruszanie się przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego, ale nie znaczy to, że w trasie czy na autostradzie atuty technologii hybrydowej nie mają zastosowania. Nawet przy bardzo dynamicznej jeździe i przy dużych prędkościach pracują oba napędy – spalinowy i elektryczny. Automatycznie dobierają one odpowiednie proporcje w dostarczaniu żądanej energii do przyspieszenia czy wyprzedzania.
Hybrydy Toyoty od lat wyznaczają standardy w dziedzinie motoryzacji. Japoński koncern nieustannie rozwija i dopracowuje swoje napędy hybrydowe – na rynku dostępna jest już 5. generacja tej technologii. Wyposażone w nią samochody mają jeszcze lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i bardziej dynamiczną jazdę oferując:
- większą moc silników przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,
- płynniejszą współpracę podzespołów,
- wyższą efektywność dzięki zastosowaniu nowych i bardziej wydajnych komponentów:
- silnika elektrycznego charakteryzującego się większą mocą przy mniejszych gabarytach,
- o 15% mniejszej i lżejszej przekładni planetarnej zapewniającej szybszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia,
- nowego akumulatora litowo-jonowego wydłużającego zasięg w trybie EV,
- silnika elektrycznego charakteryzującego się większą mocą przy mniejszych gabarytach,
- udoskonalony system odzyskiwania energii podczas hamowania.
Pełne hybrydy Toyoty już od niemal 30 lat powodzeniem jeżdżą po drogach całego świata i zajmują wiodące miejsca w rankingach zadowolenia klientów i bezawaryjności aut przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze. Co ważne, nie posiadają wielu części, które w silnikach konwencjonalnych są szczególnie narażone na zużycie, takich jak m.in.: alternator, paski klinowe, rozrusznik, sprzęgło czy koło dwumasowe. Ich układ hamulcowy ma trzykrotnie dłuższą żywotność z racji mniejszego zużycia klocków i tarcz.
Najlepszym dowodem na bezawaryjność pojazdów Toyoty jest chociażby ubiegłoroczny ranking Consumer Reports, który po raz kolejny potwierdził reputację Toyoty jako producenta trwałych samochodów, w tym hybryd i hybryd plug-in. W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazło się aż 7 samochodów japońskiego koncernu. Pierwsze miejsce zajęła Toyota RAV4.
LP. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
1. | Lexus | Lexus | Lexus | Toyota | Lexus | Lexus |
2. | Toyota | Toyota | Toyota | Lexus | Toyota | Mazda |
3. | Mazda | Audi | Buick | Kia | Mazda | Toyota |
Nie, pełne hybrydy Toyoty w ogóle nie wymagają ładowania z zewnętrznych źródeł prądu. Baterie w stworzonym przez Toyotę układzie hybrydowym ładują się automatycznie podczas jazdy na silniku spalinowym lub w momencie hamowania. Akumulator hybrydowy nigdy sam nie rozładuje się do końca.
Toyoty z napędem typu plug-in można ładować z gniazda, ale nie trzeba, ponieważ ładują się same podczas jazdy w trybie ładowania. Co ważne, akumulator posiada gwarancję na 10 lat, a znane są przypadki przebiegów na jednej baterii wynoszące ponad milion kilometrów.
Posiadanie Toyoty z pełnym napędem hybrydowym wiąże się z coraz większymi przywilejami i korzyściami nie tylko na świecie, ale także w Polsce. Z roku na rok wprowadzane są w poszczególnych miastach kolejne regulacje prawne i zmiany w przepisach, które mają promować pojazdy z napędem niskoemisyjnym, a ich właścicielom oferować dodatkowe udogodnienia finansowe i drogowe.
Najlepszym przykładem jest obniżenie o połowę akcyzy na zakup elektrycznych pojazdów hybrydowych w całym kraju. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2020 roku Toyota wprowadziła tzw. Ekobonus w wysokości 7,3% dla hybryd z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów oraz 1,5% dla niższych pojemności.
Dowiedz się więcej
Pełne hybrydy Toyoty są bardzo proste w obsłudze i co istotne, nie trzeba ich w ogóle ładować z zewnętrznych źródeł prądu, a akumulator nigdy sam się nie rozładuje. Wystarczy rzadsza niż w przypadku silników konwencjonalnych wizyta na stacji benzynowej. Ponadto dzięki bezstopniowej przekładni automatycznej pełna hybryda nie posiada sprzęgła i sama dobiera źródło napędu odpowiednie do warunków jazdy. Wystarczy włączyć przycisk START, nacisnąć pedał przyspieszenia i jechać.
Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach stale rośnie, a wraz z nią rozwija się i infrastruktura do obsługi tego typu pojazdów. Posiadacze elektryków już dziś mogą np. korzystać z jednej z największych sieci ładowania w Europie – Toyota Charging Newtork. Wystarczy jedna karta i jedna aplikacja MyToyota. Swoje pojazdy mogą też ładować za pomocą domowych ładowarek (jak np. Toyota HomeCharge) lub tradycyjnego gniazdka. W tym ostatnim przypadku cały proces może zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu godzin!
Pełne hybrydy Toyoty w ogóle nie wymagają ładowania prądem, a ponadto mają znacznie większy zasięg jazdy od pojazdów elektrycznych. Co więcej, mimo częściowego korzystania z napędu benzynowego poziom emisji spalin w ich przypadku i tak jest zgodny z obecnie obowiązującą w Europie, mocno zaostrzoną normą.
I jeszcze jedno. Pełne hybrydy Toyoty to sprawdzona, bezpieczna i ciągle udoskonalana technologia, która od kilkudziesięciu lat z powodzeniem funkcjonuje na całym świecie, znajdując miliony zadowolonych nabywców.
Pełne hybrydy Toyoty to wzór bezpieczeństwa. Całkowicie bezobsługowy pojemny akumulator hybrydowy jest ukryty pod tylną kanapą i nie trzeba go wymieniać. Co więcej, w czasie pacy nie przegrzewa się, gdyż posiada specjalne chłodzenie.
Bardzo istotnym elementem jest także wyposażenie każdego modelu hybrydowego w systemy bezpieczeństwa Toyota T-Mate, które powstały, by wspierać Cię podczas jazdy w mieście i na autostradzie, a także podczas parkowania. Inteligentne technologie chronią Ciebie, Twoich pasażerów i innych uczestników ruchu. Jednym z elementów T-Mate jest pakiet Toyota Safety Sense, który w każdej Toyocie dostępny jest w standardzie.
Z racji bardzo prostej konstrukcji technologii hybrydowej, wyeliminowania wielu elementów najbardziej narażonych na zużycie (m.in. sprzęgła), a przede wszystkim dzięki idealnemu zbalansowaniu działania silnika spalinowego z elektrycznym – eksploatacja pełnych hybryd Toyoty wymaga mniejszych nakładów finansowych niż ma to miejsce w przypadku pojazdów z napędem konwencjonalnym, a nawet miękkich hybryd czy aut z napędem elektrycznym. Wpływa na to:
- niższe spalanie,
- trzykrotnie mniejsze obciążenie klocków i tarcz hamulcowych,
- o 30% mniejsze obciążenie silnika spalinowego,
- mniejsza awaryjność przekładni planetarnej,
- rzadsze naprawy i serwis,
- brak potrzeby wymiany akumulatora,
- brak kosztów ładowania baterii.
Multimedia
Dowiedz się więcej na temat hybryd Toyoty, o których opowie ekspert Włodzimierz Zientarski. Obejrzyj filmy, w których poznasz opinie dotyczące napędu hybrydowego oraz zobaczysz, co to jest hybryda i jak działa.