Cyfrowe manekiny THUMS do wirtualnych testów zderzeniowych

Toyota udostępniła je za darmo już 400 podmiotom

2021-07-12

THUMS to cyfrowe manekiny Toyoty, które służą do badania wpływu sił zewnętrznych na ciało człowieka i jego poszczególne narządy. Dzięki nim można testować bezpieczeństwo samochodów w wielu różnych sytuacjach. W tym roku Toyota postanowiła bezpłatnie udostępniać to oprogramowanie wszystkim zainteresowanym. Do tej pory pobrało je już 400 podmiotów.

Total Human Model for Safety – w skrócie THUMS – to cyfrowe modele ciała człowieka, które Toyota opracowała do wirtualnych testów zderzeniowych.

Prace nad tym oprogramowaniem rozpoczęły się w 1997 roku. Dziś THUMS to najbardziej zaawansowane na świecie wirtualne modele ludzkiego ciała, które umożliwiają cyfrowe symulacje wypadków drogowych oraz analizowanie rodzaju i stopnia obrażeń odnoszonych przez kierowcę i pasażerów.

THUMS nie tylko dla motoryzacji

W 2021 roku Toyota bezpłatnie udostępniła THUMS na specjalnej stronie, z której mogą korzystać producenci samochodów, organizacje, naukowcy i inni użytkownicy. Do tej pory oprogramowanie pobrało 400 podmiotów.

Okazało się, że wirtualnymi manekinami zainteresowały się też firmy spoza branży motoryzacyjnej. Opracowywanie sprzętu sportowego zapobiegającego kontuzjom, takiego jak rakiety, buty czy kaski do futbolu amerykańskiego, projektowanie łóżek zapobiegających odleżynom – to tylko niektóre możliwości wykorzystania THUMS przez specjalistów i konstruktorów.

Na rynku dostępna jest już 6. generacja THUMS. Obejmuje ona całą serię modeli ludzkiego ciała w różnym wieku (dzieci, dorośli i osoby starsze), różnej płci i o różnej sylwetce. Uwzględniono w nich wszystkie kości, organy wewnętrzne, tkanki i ścięgna występujące w ludzkim ciele. Trójwymiarowe modele odzwierciedlają sztywność, budowę i strukturę poszczególnych narządów, w tym szkieletu, mózgu, organów wewnętrznych i mięśni. Manekiny można umieścić w symulacji zarówno w roli kierowcy lub pasażera, jak i pieszego.

THUMS jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych systemów do symulacji i analizy uszkodzeń ciała spowodowanych przez oddziaływanie zewnętrzne, co więcej – można go testować nieskończoną liczbę scenariuszy. Jedną z zalet THUMS jest też możliwość przewidywania zachowania ciała kierowcy i pasażerów podczas różnego rodzaju kolizji.

„W porównaniu do fizycznych manekinów używanych w testach zderzeniowych, THUMS dostarczają znacznie bardziej szczegółowych informacji o uszkodzeniach ciała spowodowanych wypadkiem. Precyzyjnie odzwierciedlają kształt i wytrzymałość ludzkiego ciała, z uwzględnieniem płci, wieku, masy i różnych pozycji” – powiedział Tjark Kreuzinger, starszy manager ds. badań nad bezpieczeństwem Toyota Motor Europe.

Już 400 podmiotów skorzystało z cyfrowych manekinów THUMS

„THUMS można służyć w wielu różnych branżach do poprawy bezpieczeństwa i komfortu produktów. Z tego powodu Toyota chce nadal popularyzować tę technologię, również poza motoryzacją. Dlatego zdecydowaliśmy się dać do niej swobodny, bezpłatny dostęp” – kontynuował Tjark Kreuzinger.

Co wyróżnia THUMS na tle innych fizycznych manekinów do testów zderzeniowych używanych w motoryzacji?

Oprogramowanie to umożliwia analizowanie urazów powodowanych kolizjami na o wiele wyższym poziomie szczegółowości. Co więcej, wykonywanie symulacji kolizji na komputerze pozwala przeprowadzić analizę wielu różnych scenariuszy wypadków drogowych. Pozwala to uzyskać więcej danych przy jednoczesnym skróceniu czasu badania oraz ograniczeniu kosztów.

Oprogramowanie THUMS jest obecnie wykorzystywane do badań rozwojowych różnych elementów zapewniających bezpieczeństwo na drodze – od konstrukcji auta pod względem bezpieczeństwa pieszych i pasażerów po pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne.

Ponad 20 lat wirtualnych testów zderzeniowych

Prace nad wirtualnymi manekinami THUMS Toyota rozpoczęła już w 1997 roku. Pierwsza wersja systemu powstała w 2000 roku i obejmowała cyfrowy model ciała człowieka oraz ogólnie zarysowane organy wewnętrzne. Druga wersja z 2005 roku została wzbogacona o szczegółowy model twarzy. Trzecia generacja z 2008 roku obejmowała też model mózgu.

W 2010 roku do użytku został wprowadzony THUMS 4. Zintegrował on funkcje poprzednich generacji i został wyposażony w szczegółowe modele organów wewnętrznych oraz całego ciała. W ciągu następnego roku zespół opracował cyfrowe modele kilku różnych sylwetek, a w 2016 roku system 4. generacji został rozbudowany o sylwetki dzieci w wieku 10, 6 i 3 lat.

System THUMS 5, który zadebiutował w 2015 roku, charakteryzował się kompleksowym modelem mięśni. Rozwiązanie to umożliwiło badanie wpływu ułożenia ciała oraz napięcia mięśni na urazy powstające podczas wypadku. Model ten stanowi odrębną całość w stosunku do THUMS 4, a integrację obu systemów przyniósł dopiero nowy THUMS 6. generacji.

Już 400 podmiotów skorzystało z cyfrowych manekinów THUMS

Począwszy od 2000 roku modele THUMS są wykorzystywane przez dziesiątki firm. Korzystają z nich zarówno producenci samochodów, jak i części – nawet tych pozornie niemających wiele wspólnego z bezpieczeństwem pasażerów, a także uniwersytety i ośrodki badawcze w Japonii i poza nią.

Program THUMS pozwolił nie tylko radykalnie poprawić bezpieczeństwo zderzeniowe samochodów, ale także opracowywać lepsze fotele i skuteczniejsze pasy.

Technologia THUMS obejmuje także wirtualne manekiny do badań nad bezpieczeństwem samochodów wyczynowych, wykorzystywane w 4-letnim programie realizowanym przez Toyotę we współpracy z Global Institute for Motor Sport Safety FIA.

Dzielenie się wiedzą i technologiami z zewnętrznymi partnerami – i to za darmo –nie jest dla Toyoty niczym nowym. W 2019 roku firma bezpłatnie udostępniła licencje na prawie 24 000 patentów związanych z technologiami zelektryfikowanych napędów. W ten sposób Toyota chce przyspieszyć rozwój bezemisyjnego, zrównoważonego transportu.

Technologie THUMS są dostępne bezpłatnie na stronie
https://www.toyota.co.jp/thums/

Dowiedz się więcej

Lekki użytkowy van elektryczny Lekki użytkowy van elektryczny Nowy projekt Toyotay i partnerów Wymienne baterie do samochodów Wymienne baterie do samochodów Dowiedz się więcej o nowym projekcie Klub Rekordowych Przebiegów Klub Rekordowych Przebiegów Pochwal się trwałością swojej Toyoty Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wzrost udziału w rynku do 17,7% Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Sprawdź szczegóły Zrównoważona produkcja bioetanolu Zrównoważona produkcja bioetanolu Wspólny projekt Toyoty i partnerów KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Odnawialny olej napędowy zamiast diesla Nowe auto dostawcze na wodór Nowe auto dostawcze na wodór Toyota, Isuzu, Hino i CJPT łączą siły Corolla w programie Najmu KINTO ONE Corolla w programie Najmu KINTO ONE Sprawdź warunki wynajmu auta przedkontraktowego Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Poznaj szczegóły wydarzenia